Figuren - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wereldreligies > Boeddishme

Figuren.

 

Het Theravada-boeddhisme benadrukt dat Siddharta Guatama zeer beslist menselijk was – een mens die het uiteindelijke nirvana bereikte en stierf om nooit meer herboren te worden. Wanneer een Theravada-gelovige een gave aanbiedt aan een beeltenis van de Boeddha, is dit geen daad van goddelijke verering maar een middel om karmische verdienste te verwerven en om herinnerd te worden aan de deugden van de Boeddha, die men moet proberen na te volgen.

Dit betekent echter niet dat het boeddhisme geen goden kent of geen gelijkenis vertoont met bijvoorbeeld de klassieke Indiase traditie. In de Mahayana-traditie zegt ment dat degenen die de hoogste stadia van het pad naar boeddha-heid bereiken – de bodhisattva’s – zoveel macht verzamelen door hun vele werken van wijsheid en mededogen, da zij het vermogen verwerven om op een quasi-goddelijke manier te handelen. Deze buitengewone figuren staan bekend als ‘hemelse bodhisattva’s’. Zij kunnen op wonderbaarlijke wijze in deze wereld interveniëren en zelfs hemelse sferen scheppen waar mensen herboren kunnen worden in zaligheid om redenen die zowel afhankelijk zijn van het mededogen van de bodhisattva’s en verwerven zij zelfs nog opmerkelijkere vermogens. Vele bodhisattva’s stellen hun boeddha-heid echter bewust uit om de gewone gelovigen bij te staan op hun pad naar het nirvana.

De concepten van de hemelse bodhisattva en de boeddha maakten het mogelijk dat het Mahayana-boeddhisme een uitgebreid ‘pantheon’ van quasi-goden ontwikkelde. Een van de meest belangrijke is de bodhisattva Avalokiteshvara (‘de Heer die Neerziet’), die wel de personificatie van de mededogende Boeddha is genoemd. Avalokitshvara’s mededogen wordt opgeroepen door het uitspreken van de mantra ‘Om Mani Padme Hum’ (O juweel in de Lotus); Om en Hum zijn onvertaalbare lettergrepen.

In het Indiase boeddhisme ging met Avalokiteshvara associëren met een vrouwelijke bodhisattva genaamd Tara, die de vrouwelijke kant van zijn mededogen belichaamt. In China, waar Avalokiteshvara onder de naam Guanyin wordt vereerd, raakten de mannelijke en vrouwelijk identiteiten van de bodhisattva vermengd en ging men Guanyin vooral in vrouwelijke vorm vereren. Tibetanen voelen een speciale verwantschap met Avalokiteshvara. Zij stellen dat hij een eed heeft gezworen om Tibet te beschermen en dat hij zich manifesteert in de persoon van iedere Dalai Lama.

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu