Heiligdommen - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wereldreligies > Het Jodendom

Heiligdommen.

In het jodendom zijn er maar twee heilige plaatsen: de synagoge en het huis. De tempel in Jeruzalem was van beide typen de voorloper. Deze stond op een plateau, de Tempelberg of Haram esh-Shariff), waar tegenwoordig de islamitische Rotskoepel en de Al Aksa-moskee zich bevinden. Er is geen informatie over de tempel buiten de bijbel. Koning Salomo was de oprichter en hij stond van circa 950 tot 586 v.Chr. op de tempelberg.

De tempel van Salomo werd door de Babyloniërs verwoest en herbouwd door de Perzen. In 515 v.Chr. werd de tempel opnieuw gewijd. In 70 n.Chr. Werd de tempel wederom verwoest, nu door de Romeinen. Er is niets van deze tempel bewaard gebleven. Alleen een gedeelte van het platform dat Herodus als uitbreiding plaatste is nog aanwezig. Hieronder valt ook de Westelijk muur, de heiligste plaats in Jeruzalem. Beter bekend als de Klaagmuur.

Niemand weet precies wanneer de synagoge is ontstaan. Na hun verbanning moesten de joden een manier vinden waarop ze hun religieuze en gemeenschappelijk leven konden voortzetten. Archeologisch gezien dateren ze van het einde van de tweede tempelperiode. Synagoge is afgeleid van de Griekse weergave van het Hebreeuwse woord bet keneset.

Ze bestonden dus al in de tempelperiode maar hun functie verschoof na het verwoesten van de tempel. Van gemeenschaps- en studiehuis werd de synagoge een gebouw waar religieuze handelingen werden verricht. De synagoge zelf is niet heilig alleen de handelingen die daarvoor worden verricht zijn heilig. In de muur die richting Jeruzalem wijst bevinden zich nissen waarin de Tora-rollen worden bewaard. In orthodoxe synagoge is een apart vrouwendeel prominent aanwezig.

Ook is de joodse woning in het jodendom een heilige plaats. De mezoeza is hier het bewijs van. En klein doosje met daarin een perkamenten rol, die aan de deurpost van joodse woningen bevestigd dient te worden. De mezoeza bevat de woorden van de geloofsbelijdenis, het Sjema-gebed. De mezoeza geeft aan dat men bij het betreden van het huis een ruimte betreedt die aan God gewijd is. In het huis is het altaar echter wel vervangen door een tafel.  De maaltijd krijgt hierdoor een religieuze lading.

Enkele andere joodse symbolen zijn de Magen David, het bekendste joodse symbool. De menora, zevenarmige kandelaar die ook afgebeeld staat op de triomfboog van Titus in Rome. Loelav en etrog zijn minder bekend maar worden gebruikt bij het Sukkot.

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu