Leiders - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wereldreligies > Hindoeïsme

Leiders.

 

Sinds oudsher Indiërs uit de hindoeïstische, boeddhistische en jainistische tradities hun blik gericht op heilige mannen en vrouwen om van hen te leren hoe ze in dit leven vrede moet verwerven en, uiteindelijk. De verlossing uit de kringloop van leven en dood. Voor veel hindoes wordt de directe religieuzen ervaring overgebracht door middel van een leraar die men acharya, goeroe of swami noemt. De term acharya wordt gewoonlijk gebruikt voor het hoofd van een klooster, sekte of subsekte, of voor een leraar die een volgeling in een beweging inwijdt. Soms wordt het woord simpelweg als synoniem voor goeroe gebruikt, was, net als swami, een lossere en algemenere aanduiding voor iedere willekeurige religieuze leraar is. Voor veel hindoe is de god Krishna, die in de Bhagavad Gita zijn neef Arjuna onderricht, de goeroe bij uitstek. Voor andere is Shiva de ultieme goeroe. Naast leraren zijn er ook duizenden asceten, personen die bezeten worden door een god of geest, mediums, verhalenvertellers en sadhu’s, die allen de verering en soms gehoorzaamheid van hun volgelingen genieten.

Iedere hindoeïstische filosofische traditie vormt een aparte sekte en heeft een eigen leider. Op ieder willekeurig moment zijn er vele invloedrijke theologen en in iedere generatie ontstaat er, geïnspireerd door charismatische goeroes, nieuwe sekten met grote aantallen volgelingen. Vaak is het leiderschap van zulke scholen van leraar op leraar overgegaan, in een opvolgingslijn die door de eeuwen heen tot op heden voortduurt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de scholen die gesticht zijn door Shankara, Ramanuja, Madhva en Chairanya. Er traden in zulke gemeenschappen vaak schisma's op tussen elkaar beconcurrerende leiders die wedijverden om de trouw van hun volgelingen. In de Ramanuja-school wordt een nieuw lig, als onderdeel van een complex initiatieritueel, lichtjes door de leider op de schouder gebrandmerkt en geeft hij hem of haar een nieuwe naam en een persoonlijke mantra voor meditatie. Het lidmaatschap in devotionele gemeenschappen kan echter ook veel informeler zijn.

In de Taittiriya Upanishad wordt een vertrekkende leerling aangespoord om zijn moeder en vader en ook zijn leraar als God te zien. Tot op de dag van vandaag worden spirituele leiders zo op één lijn gesteld met de godheid. Aanhangers van de filosofische tradities van Ramanuja, Chairanya en anderen, vereren hun religieuze leraren bijna net zozeer als de godheden die de centrale focus van hun aanbidding vormen. In hun vrome geschriften hecht men aan de levende, menselijke leraar meer belang dan aan God en men gelooft dat absolute overgave aan hem of  haar een weg naar bevrijding vormt.

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu