Maatschappij - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wereldreligies > Hindoeïsme

Maatschappij.

 

Tot voor kort werd het woord ‘hindoe’ in India zelden gebruikt als aanduiding van identiteit. Iemands positie in de samenleving is altijd veel meer afhankelijk geweest van zijn of haar sociale ‘klasse’,  ‘subklasse’, religieuze sektarische gemeenschap en filosofische banden.

Er zijn vier hoofdvarna’s en, vandaag de dag, meer dan duizend jati’s. de vroegste vermelding van aparte sociale klassen in de Indiase samenleving komt voor in de Veda’s. bij de bespreking van een kosmisch offer, waarbij de verschillende elementen van het universum voortkomen uit het lichaam van de kosmische oermens, verklaart de Rig Veda: ‘Uit zijn mond kwam de priesterklasse, uit zijn armen de heersers. De producenten kwamen uit zijn benen; uit zijn voeten  de klasse der dienaren’. Terwijl sommigen deze verzen beschouwen als de bron van wat uiteindelijk het ‘kastenstelsel’ genoemd zou worden, is het waarschijnlijk dat de stratificatie van de Indiase samenleving al lang voor de compositie van deze tekst begonnen was.

De oorspronkelijke vier ruime varna’s waren de priesters de heersers en krijgers, de kooplieden en producenten  en de dienaren. In ieder geval de laatste twee waren altijd ruime categorieën en hoewel er mettertijd verwacht werd dat de leden van alle klassen in theorie de roeping die aan hun eigen groep verbonden was zouden volgen, was dit voorschrift waarschijnlijk niet erg toereikend. Terwijl sommige van de huidige jati’s globaal in het oude viervoudige systeem passen, kunnen honderden andere niet zo makkelijk als ‘kooplieden’ of ‘dienaren’ worden geclassificeerd.

De leden van de priesterlijke, krijgers- en kooplieden-groeperingen stonden soms als de ‘hogere’ kasten bekenden de mannelijke leden ervan vanwege hun traditionele initiatieritueel van spirituele wedergeboorte als ‘tweemaal geboren.’ Hierdoor werden zij bekleed met een ‘heilig koord’ dat hen de macht verleent om de veda's te bestuderen. Vrouwen en leden van de shudra-klasse was het traditioneel verboden om de Veda’s te lezen, hoewel sommige van de vedische hymnen zelfs vrouwelijke auteurs hadden.

Aan het hiërarchische sociale systeem ligt het fundamentele hindoeïstische idee  ten grondslag dat mensen in een bestaan geboren worden dat de vrucht is van hun vorige karma. Iemands sociale status in dit leven wordt daarom traditioneel als van tevoren bepaald en onveranderlijk beschouwd; het individu moet zich houden aan de speciale rituele praktijken en voedselvoorschriften van zijn of haar jati.

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu