Nieuwe religies - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wereldreligies > Japanse traditie

Nieuwe religies.

 

Sinds de vroege negentiende eeuw zijn er in Japan tal van spirituele bewegingen opgekomen die gezamenlijk bekendstaan als de ‘Nieuwe Religies’. De meeste hiervan zijn van het shintoïsme afgeleid, hoewel de meeste diepgaan beïnvloed zijn door ideeën uit een verscheidenheid aan bronnen, waaronder het boeddhisme, Chinese tradities als het confucianisme en taoïsme, het christendom en, tegenwoordig, zelfs het westerse occultisme. Ondanks voorkomende excessen en de soms verhaspelde theologische onderbouwing, zijn de Nieuwe Religies het levende bewijs dat de oude drang naar religieuze vernieuwing nog steeds zeer levendig en vitaal is in het moderne Japan.

De eerste Nieuwe Religies kwamen op tegen de achtergrond van de sociale chaos die de ineenstorting van het Tokugawa-shogunaat met zich meebracht. In die periode ontstond er een aantal succesvolle nieuwe bewegingen. Meestal geleid door charismatische persoonlijkheden. Hun succes duurde voort tijdens de Meiji-periode, aan het einde waarvan er dertien op het shintoïsme gebaseerde bewegingen waren – waaronder Tenrikyo – die door de Japanse overheid werden erkend. Ook zijn er verschillende bewegingen die rechtstreeks uit het boeddhisme zijn ontstaan, waarvan Soka Gakkai de meest invloedrijke is. Deze werd aan het einde van de jaren twintig van deze eeuw gesticht door Makiguchi Tsuesaburo en is nauw verbonden met de bestaande Nichiren-shoshu-orde. Tegen de Tweede Wereldoorlog hadden Tsuesaburo en zijn leerling Toda Josei slechts een paar duizend volgelingen aangetrokken voordat hun verering van de leer van Nichiren tot de onderdrukking ervan leidde. Maar na 1945 groeide de beweging onder leiding van Toda snel, opgestuwd door de sociale omwentelingen die de snelle naoorlogse economische groei van Japan begeleidden.

Soka Gakkai was vooral aantrekkelijk voor de massa’s  die van het platteland naar de steden waren getrokken en het contact met hun sociale netwerken hadden verloren die zo belangrijk zijn voor het Japanse leven. Het bezoek aan een tempel of heiligdom was gebaseerd op iemands ie of familie en veel mensen hadden daarom moeite om zich in de nieuwe omgeving bij een tempel of heiligdom aan te sluiten. Veel van de Nieuwe Religies ontstonden om aan de spirituele behoeften van zulke mensen tegemoet te komen. De meer ‘gevestigde’ Nieuwe Religies, zoals Tenrikyo, benadrukken net als de oudere Japanse bewegingen het belang van de ‘familie’.

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu