Nirvana - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wereldreligies > Boeddishme

Nirvana.

 

De geest van de boeddhistische ethiek komt tot uitdrukking in het verhaal van een man die Malunkyaputta heet en die de Boeddha opzoekt en hem vertelt dat hij niet naar zijn lessen zal luisteren totdat die de Boeddha opzoekt en hem vertelt dat hij niet naar zijn lessen zal luisteren totdat de Boeddha een serie speculatieve vragen heeft beantwoord zoals ‘Hoe werd de wereld geschapen?’ en ‘Zal de Boeddha na de dood voortbestaan? ‘. De Boeddha antwoordt door Maluynkyaputta te vergelijken met een man die geveld is door een giftige pijl maar weigert om deze eruit te laten trekken totdat de dokter hem kan vertellen waarvan de pijl gemaakt is, wie hem heeft afgeschoten, enzovoort. Voor boeddhisten is alle speculatie ondergeschikt aan één praktisch principe; zij is enkel waardevol als zij eken persoon direct kan helpen met het verwijderen van de ‘pijl van het lijden’ en het vinden van de weg naar het nirvana. Iedere andere vorm van speculatie, zoals Malunkyaputta’s  vragen, is onbelangrijk.

De basisgids voor het bereiken van het nirvana is het ‘Edele Achtvoudige Pad’, een proces van disciplinering volgens achter regels: het juiste inzicht, de juiste bedoeling, de juiste spraak, het juiste optreden, het juiste levensonderhoud, de juiste inspanning,  de juiste bedachtzaamheid, de juiste concentratie. De fundamentele voorwaarden voor het nirvana kunnen ook in drie principes worden uitgedrukt: onthouding van verkeerd handelen (shila), een gedisciplineerde geest, en  een juist inzicht in het zelf en de wereld. Deze principes houden verband met de traditionele boeddhistische uitleg van de wet van het karma of morele vergelding die het proces van dood en wedergeboorte beheerst. Een persoon moet zich van verkeerde daden onthouden omdat zij tot bestraffing zullen leiden in een volgend leven en het daardoor dubbel moeilijk maken om aan de cyclus van dood en wedergeboorte te ontsnappen. ‘Mentale concentratie’  helpt bij het uitbannen van verlangens en haatgevoelens die tot verkeerd handelen kunnen leiden. En ‘wijsheid’ neemt het bedrieglijke idee van het zelf weg dat het hele proces van verlangen, haar en verkeerd handelen voedt.

Boeddhistische interpretaties van de wet van het karma benadrukken dat alle beloningen qua aard verwant zijn met de handelingen die hen voorbrachten. Zo maakt zonde dat een persoon in een volgend leven zal lijden; goede daden brengen geluk;  en een daad die een mengeling van goed en kwaad is zal resulteren in een mix van lijden en geluk. Wanneer monniken ’s morgen op hun bedelronde bij een leer aan de deur komen om broodgaven in ontvangst te nemen, zal een persoon naarmate hij meer geeft, in het volgende leven welvarender zijn.

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu