Oefeningen - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Spirituele ontwikkeling > Qi > Zhineng Qigong

Oefeningen.

 

Bereid je goed voor op het beoefenen van Zhineng Qigong. Schep een goede sfeer en zorg ervoor dat je tijdens de oefening niet gestoord wordt. Trek makkelijk zittende kleding aan en trek de schoenen uit of doe schoenen aan met een platte hak. De verbinding met de aarde is belangrijk. Kies een rustige plek in het huis. Kies een plek die opgeruimd is en lekker aanvoelt. Zet de telefoon uit en informeer de rest van de familie dat je nu de oefeningen gaat doen. Geniet van het feit dat je aan jouw gezondheid werkt. Aandacht voor lichaam en geest is in deze hectische tijd een bijzonder cadeau en zo mag je het ook beleven.

Het is ook prachtig om Zhineng Qigong buiten in de natuur te beoefenen. Alles in de natuur heeft zijn eigen unieke vorm van Qi. Als je buiten oefent, dan open het lichaam voor de Hunyuan Qi van de natuur. De natuur is een goede en pure bron van Qi. Maak er optimaal gebruik van!

Innerlijke glimlach.

Een innerlijke glimlach mag van binnenuit groeien. Een glimlach maakt gelukshormonen vrij en laat de Qi stromen. Een glimlach beïnvloedt niet alleen de omgeving maar ook jezelf. Laat deze innerlijke glimlach door het hele lichaam gaan. Stel je voor dat elke cel van binnenuit glimlacht. Voel deze vreugde van binnen. Een glimlach is een teken van vriendschap. Koester deze vriendschap met jezelf!

Welk effect heeft een glimlach op de Qi? In China wordt gezegd dat je er tien jaar jonger uitziet met een glimlach op je gezicht. Als een glimlach van binnenuit komt, kan het lichaam beter functioneren. De Qi kan vrij stromen, het borstgebied is ontspannen en het hart kan – net als een bloem – van binnenuit openen. De longen beheersen de Qi van het gehele lichaam. Als het borstgebied open is, kunnen Qi en bloed vrij stromen, geest en hart zijn met elkaar verbonden en dat geeft een aangenaam, warm gevoel.

TIP: Als je de innerlijke glimlach nog niet kunt voelen, neem dan elke dag vijf minuten de tijd en ga staan, zitten of liggen. Glimlach tegen jezelf en voel de vreugde in het lichaam. Ga er actief op letten hoe vaak je dagelijks tegen jezelf of anderen glimlacht. Hoe bewuster je omgaat met je eigen glimlach, des te vaker krijg je een glimlach van anderen cadeau!

 

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu