Onsterfelijkheid - Paraned

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Wereldreligies > Chinese traditie

Onsterfelijkheid.

 

Chinese concepten van de dood en wat daarna komt weerspiegelen ideeën die afkomstig zijn uit alle belangrijke tradities. De meeste ideeën en rituelen behoren tot het religieuze taoïsme, boeddhisme of het volksgeloof. Het confucianisme, houdt zich niet direct bezig met wat er na de dood komt, hoewel de confucianistische deugd van respect voor de ouders essentieel is om het leven van de doden en de verantwoordelijkheid van de levenden jegens hen te begrijpen. Het Boeddhisme kent zijn eigen aparte leerstellingen over iemands lot na de dood; gedurende vele eeuwen hebbend ie zich vermengd met en vormgegeven aan inheemse Chinese ideeën. In het algemeen zijn de Chinese begrafenisrituelen en andere praktijken belangrijker dan de ideeën erachter, omdat de rituelen een belangrijke uitdrukking vormen van de familie-eenheid en het ethische gedrag jegens anderen.

De Chinezen ervaren de doden als dichtbij en geloven dat ze een grote invloed uitoefenen op de levenden. Gestorven familieleden hebben een machtige rol in het voortdurende welbevinden van de familie. Ouderlijk respect vereist dat de overleden familieleden een juiste begrafenis en regelmatig offers ontvangen. Als ze goed behandeld worden, worden ze voorouders, een bron van zegeningen en vruchtbaarheid voor de familie. Dit idee dateert op zijn minst uit de Shang-dynastie. Degenen  ie na de dood niet op juiste wijze verzorgd worden – door verwaarlozing of door het ontbreken van nazaten – en degenen die vroegtijdig door geweld omkomen, worden geesten: gevaarlijke, kwaadwillende krachten die gunstig gestemd moeten worden.

De stoffelijke grenzen tussen de levenden en de doden zijn vloeiend en vaag. Degenen die in deze en de volgende wereld verblijven, bestaan uit hetzelfde essentiële  materiaal (qi) in zijn yin- en yang-vormen. Iedere persoon heeft twee zielen, een hun-ziel, bestaande uit yang qi, en een po-ziel, bestaand uit yin qi. Bij de dood verlaat de hun-ziel, die het spirituele en intellectuele deel van de ziel vertegenwoordigt, het lichaam en stijgt op dankzij haar yang-natuur. Zij zal uiteindelijk komen te verblijven in de vooroudertabletten die te vinden zijn om het huisaltaar van een traditionele Chinese woning. De po-ziel, als yin-energie, zinkt in de grond. Zij blijft bij het lichaam, zolang dit tenminste met de juiste rituelen is begraven en met grafgaven verzoend wordt.

Als de begrafenis niet op de juiste wijze is uitgevoerd of als de dood vroegtijdig of gewelddadig was, of als de ziel niet voldoende ‘gevoed’ word, dan zal de hun-ziel niet opstijgen om in de vooroudertabletten te verblijven en zal de po-ziel niet in het graf afdalen. In plaats daarvan zal de geest van de overledene bij de levenden rondspoken tot men hem verzoend heeft.

<<< Vorige ... Volgende >>>

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu